Czy dziecko zapisać do przedszkola czy pozostawić w domu - radzi ekspert Drukuj Email
Wpisany przez Anna Olędzka - Bukowska   
piątek, 04 maja 2012 12:24
Czy dziecko zapisać do przedszkola czy pozostawić w domu - radzi ekspert

Dylematy i rozterki rodziców dzieci 2-4 letnich przed podjęciem decyzji dot. przedszkola. Czy zostawić dziecko w domu czy lepiej zapisać do Przedszkola, radzi Anna Olędzka – Bukowska z przedszkola Polsko – Angielskiego Przedszkola Muzycznego - Żyrafa
altDylematy towarzyszące rodzicom dzieci w wieku przedszkolnym w głównej mierze związane są z wartościami, przekonaniami w których zostały wychowane lub które uważają za słuszne. Jednak najczęstszymi dylematami z którymi mierzą się rodzicie przed posłaniem dziecka do przedszkola to: (1) czy jest to dobry czas dla naszego dziecka?; (2) czy nasze dziecko poradzi sobie w grupie rówieśników; (3)  czy wybraliśmy dobre przedszkole i czy tam dobrze zaopiekują się naszym dzieckiem; (4) czy oddanie dziecka tak wcześnie nie wpłynie negatywnie na jego psychikę, więź z rodzicami? Ponadto każdy rodzic mierzy się ze swoimi przekonaniami na temat wychowania dziecka. Kobiety, które zostały wychowane w domach gdzie to matka w głównej mierze  była odpowiedzialna za wychowywanie dzieci będą musiały dopowiedzieć sobie na pytanie: czy oddając dziecko do przedszkola będą dobrymi matkami, rodzicami, czy pozostawienie dziecka w przedszkolu nie znaczy porzucenie go, czy powinna w całości poświęcić się maleństwu? Warto pamiętać, iż dla dziecka nie liczy się ilość spędzonego czasu z rodzicem tylko jakość tego czasu oraz szczęśliwy rodzic to szczęśliwe dziecko.
Przedszkole dostarcza dziecku więcej bodźców stymulujących do rozwoju. W przedszkolu uczy się zasad i reguł funkcjonowania w grupie z rówieśnikami, nabywa umiejętności społeczne, negocjacyjne, rozwiązywania konfliktów. Ćwiczy różne postawy w grupie jak i różne sposoby nawiązywania kontaktów. W grupie rówieśników szybciej staje się samodzielne. Ponadto w przedszkolu prowadzone zajęcia dydaktyczne mają na celu przygotowanie dziecka do wyzwań stawianych przed dziećmi przez szkolę, np.: rozwijanie i ćwiczenie ręki przygotowując dziecko do pisania, ćwiczenie pamięci, rozwijanie koordynacji psychoruchowej, itp.: dlatego warto dziecko posłać do przedszkola i być przekonaniem iż jako dobry rodzic dba się o rozwój dziecka.  

1.    Pamięć jak ją usprawnić u Przedszkolaka, by w szkole było lżej?


W wieku przedszkolnym pojawiają się zaczątki pamięci dowolnej, która jest stymulowana koniecznością zapamiętywania polecenia wydanego przez nauczyciela lub opowiedzenia sytuacji lub historii, które przed chwilą usłyszała. Ponadto ćwiczona jest ona również w toku zabaw dydaktycznych, gier z regułami, a także podczas przygotowania wierszyków czy piosenek  m.in.: na przedstawienia z różnych okazji.  Przy nauce dzieci warto pamiętać, żeby dla nich była to zabawa, ponieważ tylko wtedy można zaszczepić w dziecku ciekawość świata i gotowość do nauki w wieku szkolnym. Pamięć w wieku przedszkolnym można ćwiczyć m.in: poprzez:
(1)    Grę, która polega na odkrywaniu obrazków, które posiadają pary. Zadaniem dziecka jest zapamiętanie gdzie wcześniej leżały takie same obrazki. W tą grę można bawić się już z dzieckiem od 2 r.ż.
(2)    Grę co do czego pasuje. Dziecko ma dopasować elementy do siebie lub wskazać który element nie pasuje do reszty- w tej zabawie rozwija się umiejętność kojarzenia
(3)    Doświadczenie i zobaczenie. Dziecko zapamięta szybciej informację jeśli usłyszy opowiadanie, zobaczy obrazek lub dotknie, spróbuje, zobaczy, narysuje lub wykona z plasteliny;
(4)    Ćwiczenie spostrzegawczości poprzez chowanie elementu i proszę dziecka o wskazanie co zniknęło;
(5)    Szukanie różnic pomiędzy dwoma obrazkami;
(6)    Układanie puzzli;

Za każdym razem kiedy pracujemy z dzieckiem warto pamiętać, iż człowiek czy to mały czy dorosły najlepiej uczy się i zapamiętuje jeśli coś doświadczy, zobaczy i połączy to z emocjami.

2.    Jak powinniśmy przygotować dziecko zanim pójdzie do przedszkola ?

Przygotowania dziecka do pójścia do przedszkola najpóźniej należy rozpocząć  trzy miesiące wcześniej. W ramach przygotowań warto:

(1)     Odwiedził wraz z dzieckiem kilkakrotnie przedszkole, do którego będzie chodził. Jest to czas dla niego i dla rodzica, żeby poznać miejsce, osoby tam pracujące i osoby opiekujące się dzieckiem. To czas, dla dziecka, kiedy rodzic swoją obecnością daje poczucie bezpieczeństwa w nowym miejscu, mówiąc tym samym, że to dobre miejsce
(2)    Na ok. 2 tygodnie przed pójściem opowiadać dziecku, jak będzie wyglądał dzień, kiedy pójdzie do przedszkola:, kto go zaprowadzi, jak będzie wyglądało pożegnanie, co będzie robiło później oraz określić moment odebrania dziecka. Koniecznie trzeba powtarzać to wiele razy, ponieważ buduje to strukturę dziecku i daje poczucie bezpieczeństwa.
(3)    Opowiadać swojemu dziecku bajkę, w której bohater, podobny do dziecka, idzie do przedszkola. Warto opowiadać o jego przeżyciach i przygodach i powtarzać bajkę każdego dnia, jeśli dziecku się ona spodoba.
(4)    Ćwiczyć z dzieckiem rozstanie poprzez zostawianie go z innymi osobami
(5)    Opowiadać dziecku, jakim fajnym miejscem jest przedszkole. Swoimi opowiadaniami rodzic powinien wzbudzać w dziecku ciekawość i budować obraz przedszkola, jako miejsca nieograniczonych możliwości, nowych kontaktów i miejsca bardzo bezpiecznego. Nie można dziecka straszyć przedszkolem, jeśli chce się żeby dziecko zaufało i czuło się w nim bezpiecznie.

3.    Rozwój przedszkolaka proszę wymienić etapy i opisać je szczegółowo

Etapy rozwoju przedszkolaka determinowane są poprzez etapy rozwoju związane z wiekiem.

(1)    Dzieci w wieku trzyletnim cechują się dużą wrażliwością układu nerwowego co się przekłada na szybszą męczliwość dzieci oraz na łatwość rozpraszania się. Dlatego też krótkotrwały wysiłek należy przeplatać odpoczynkiem, umożliwiającym zmianę pozycji oraz dostarcza ruch, który jest istotny dla trzylatka. Jednym z ważnym z zadań dziecka jest przystosowanie się do nowego środowiska, które jest utrudnione z powodu egocentryzmu, którym charakteryzują się dzieci w tym wieku.  Dziecko ciągle jest uzależnione od pomocy dorosłych oraz bardzo łatwo traci poczucie bezpieczeństwo . Myślenie dziecka wchodzi w fazę przedoperacyjną. Dzieci w tym wieku interesują się wzajemną przynależnością różnych przedmiotów. Dzieci bawią się samotnie lub we dwójkę. Bardzo często pojawia się zabawa równoczesna, czyli dzieci bawią się oddzielnie ale bawią się tak samo. U dzieci występuje mała koordynacja ruchowa. Trzy lata to również czas, kiedy dziecko zaczyna badać granice własne i innych. Jest to czas określany mianem buntu trzylatka. Następuje również w tym wieku intensywny rozwój słownictwa dziecka.

(2)    Dziecko czteroletnie lepiej orientuje się w otoczeniu. Postępy w rozwoju motorycznym czynią je bardziej sprawnym. Mimo znacznie większej wytrzymałości i umiejętności skupienia uwagi dziecko nadal jest zdolny tylko do krótkotrwałego wysiłku. Dzieci w tym wieku, mają zwiększoną potrzebę ruchu i działania. Poznają świat ich otaczając poprzez dotykania, oglądanie, operowanie poznawanymi przedmiotami.  Dziecko w wieku zadaje coraz więcej pytań odnośnie otaczającego go świata. Następuje nadal rozwój słownictwa co przekłada się na łatwość porozumienia się z innymi. Łatwiej nawiązuje kontakty z innymi dorosłymi jak i rówieśnikami. Występuje zabawa tematyczna oraz dzieci coraz częściej bawią się wspólnie

(3)    Rozwój dzieci pięcioletnich cechuje szybko wzrastającą aktywność ruchowa, postępujący rozwój umysłowy i motoryczny oraz zwiększającą się rola czynnika świadomości w postępowaniu. Równocześnie rozszerzają się  zainteresowania dziecka, pogłębianych przez dokładniejsze obser¬wacje, dociekanie przyczyn różnych poznawanych faktów i zjawisk. Zwiększa się też możliwość dłuższego skupienia uwagi na jednym temacie. W wieku pięciu lat zachodzą duże zmiany w rozwoju społecznym dziecka, nasila się potrzeba współdziałania z rówieśnikami na zasadach przez nich ustalonych, przejawia się wrażliwość na opinię otoczenia, rodzi się chęć współzawodnictwa. Dzieci staja się coraz bardziej zdolne do wykonywania wyznaczonych im zadań, koncentrowania uwagi wokół jednego tematu, wspólnego dla ocalej grupy. Równocześnie wzrastają możliwości ich twórczej ekspresji: ruchowej, słownej, wokalnej i plastycznej.

4.    Pierwsze dni w przedszkolu jak wyglądają jakich emocji dostarczają?


Pierwsze dni w przedszkolu dostarczają emocji dzieciom i rodziców. Jeśli rodzic zadbał o przygotowanie dziecka i siebie do ważnego wydarzenia emocje które będą towarzyszyły im to ciekawość, poczucie słuszności podjętej decyzji oraz troska o to czy wszystko będzie dobrze. To jakie dziecko przezywa emocji w głównej mierze zależy od rodzica, jeśli w rodzicu będzie dużo lęku i niepokoju to pewnie dziecko również będzie niespokojne i płaczliwe, jeśli będzie spokój to dziecko bardzo szybko zajmie się zabawą a kiedy pojawi się tęsknota za rodzicem da się uspokoić opiekunowi w przedszkolu. Dzieciom w pierwszych dniach towarzyszy ciekawość nowego miejsca ale również tęsknią za rodzicem, jeśli jest to ich pierwsze rozstanie. W celu ułatwienia rodzicom i dziecku pierwszych dni coraz więcej przeszkoli oferuje  dla nowych dzieci okres adaptacji, który polega na zajęciach organizowanych w godzinach popołudniowych, w których mogą uczestniczyć rodzice i dzieci. Jest to bardzo ważne, żeby rodzice wzięli udział w raz z dzieckiem w takich zajęciach, ponieważ swoją osoba rodzic daje poczucie dziecku bezpieczeństwo, oraz pokazuje mu, że jest to dobre miejsce. Podczas tych zajęć dziecko doświadcza kontaktu z nauczycielką oraz z innymi dziećmi. Doświadcza również co to przedszkole.
Ważne jest, żeby w pierwszych dniach dziecko nie było zostawiane na całe 8 godzin. Wejście do przedszkola powinno być przeprowadzone stopniowo  poprzez wydłużanie czasu pobytu. Pożegnanie z rodzicem powinno być krótkie, rzeczowe ale czułe. Jeśli jest ono przeciągane to rodzi w dziecku niepokój i napięcie. Dobrze, gdy dziecko jest odprowadzane przez osobę, z którą łatwiej przeżywa rozstanie. Pojawiające się łzy są reakcją na rozstanie i często dziecko wchodząc do pokoju zabaw zapomina o nich i chętnie zaczyna się bawić.
Warto jest również zadbać rano, o odpowiednią ilość czasu na ubranie dziecka, śniadanie i wyjście z domu. Na początku dziecko może potrzebować więcej czasu na poranne czynności. Nie warto dopuszczać,  żeby w przygotowaniach do wyjścia wkradło się napięcie, dlatego że dziecko wyczuwa negatywne emocje i samo staje się niespokojne. Poranne wyjście musi przybrać formę rytuał.
Warto motywować swoje dziecko, do chodzenia do przedszkola poprzez opowiadanie o jego sukcesach, chwalenie go i opowiadanie, co mu się udało już osiągnąć. Koniecznie warto podkreślać, że chodzenie do przedszkola to przywilej


5.    Świat fantazji przedszkolaka

Świat fantazji u przedszkolaka związany jest z etapem rozwoju poznawczego, a zwłaszcza myślenia i pamięci.
a.    W okresie przedszkolnym można zauważyć stopniowe zmniejszanie się działań spontanicznych na rzecz działań o charakterze reaktywnym.  Przez większą część okresu przedszkolnego dziecko działa spontanicznie, czyli bardzo często ulega swoim pragnieniom i ma trudności z oczekiwaniem na przedmiot, który pożąda. Dziecko w wieku przedszkolnym pożąda również tego wszystkiego, z czym nie miały jeszcze kontaktu, czego jeszcze nie poznało. W momencie kiedy nie może tego otrzymać zaczyna na ten temat snuć wyobrażenia, które z czasem  stają się przedmiotem pożądania, czyli dziecko zaczyna pragnąć przedmiot zbudowany w wyobraźni, który znacznie odbiega od pierwowzoru.   W powstawaniu wyobrażenia u dziecka ma istotne znaczenie wcześniejsze doświadczenie, które zostało połączone z emocjami. Bardzo często dziecko reaguje na nową sytuację poprzez kojarzenie jej z dawnymi doświadczeniami i zgodnie z dawnymi emocjami. Ważne jest, iż w tym okresie pamięć dziecka działa w sposób mimowolny, czyli dziecko w niewielkim stopniu panuje nad procesami zapamiętywania i odtwarzania. Procesy te tak jak zachowanie zachodzą spontanicznie, dlatego też w tym okresie pojawia się u dzieci zjawisko konfabulacji lub opowiadania historii nie związanych z kontekstem sytuacji czy pytaniem. Dziecko zaczyna opowiadać to co mu się przypomniało, choć bardzo często jest to zmienione, ponieważ często na jedno wspomnienie składa się wiele wydarzeń nie mających ze sobą wiele wspólnego.

b.    Od 2 do 6 r.ż,  w rozwoju poznawczym znajdujemy się w okresie przedoperacyjnym, który charakteryzuje się zdolnością do tworzenia reprezentacji pojęciowych przedmiotów oraz umiejętność zastosowania jednej rzeczy jako symbol innej. Myślenie przedoperacyjne przejawia się: W wieku przedszkolnym pojawia się również zabawa na niby, która spełnia w tym wieku ważne funkcje rozwojowe. Po pierwsze dzięki niej dziecko realizuje swoje najważniejsze pragnienia, niemożliwe do realizowani w tym wieku w innej formie, np.: zabawa w dom, bycie strażakiem, policjantem. Dziecko w tej zabawie nadaje inne znaczenie przedmiotom dnia codziennego, np.: klocek może być filiżanką

6.    Budowanie poczucia sukcesu u dziecka - jak można tego dokonać w Przedszkolu

Wychowanie w naszej kulturze oparte jest w głównej mierze na podkreślaniu deficytów i trudności naszych dzieci. Spowodowane jest to przekonaniem, które jest w nas głęboko zakorzenione, iż wychowywanie polega w głównej mierze na karceniu za złe zachowanie i pokazywaniu braków w celu motywowania do wytężonej pracy, dlatego też na pytanie skierowane do rodziców i/ lub nauczycieli jakie dziecko ma mocne strony bardzo często zapada cisza, gdyż w pierwszej kolejności przychodzi nam na myśl co dziecko robi źle lub poniżej normy. Bardzo ważne jest żebyśmy w pierwszej kolejności zauważali wszystko to co dziecko robi dobrze, czyli wszystko to z czego jesteśmy zadowoleni  i/ lub  to co uważamy za coś normalnego i naturalnego. Szczególne ważne jest zawracanie uwagi na czynności, które my uważamy za coś naturalnego i normalnego, ponieważ dorośli maja skłonność do zwracania szczególnej uwagi na zachowanie, które odbiega od normy, czyli dziecko 10 razy posprząta po sobie zabawki- dorosły tego nie zauważa, dziecko raz nie sprzątnął zabawki- dorosły wobec niego wyciąga konsekwencje.  W naszym przedszkolu prace nad budowaniem poczucia sukcesu u dzieci zaczynamy od zbudowaniu w rodzicach przekonania o słuszności chwalenia dzieci i podkreślania ich mocnych stron. W przedszkolu zwracamy szczególną uwagę na chwaleniu dzieci na forum grupy, indywidualnie oraz do rodzica. Jeżeli dziecko wykazuje deficyty w jakimś obszarze szczególnie zwracamy uwagę na wzmocnienie jego starań i pracy. Pochwała, żeby była skuteczna powinna być zbudowana w konkretny sposób, który dostarcza dziecko nie tylko informacji, ze dorosłemu się podoba jego zachowanie, ale również ukazuje mu co się szczególnie podoba oraz pokazuje jego mocny strony, czyli (1) opis zachowania, który nam się podoba; (2) nazwa cechy, która za takiego zachowanie odpowiada; (3) pochwała słowna, czyli np.: super, jestem zadowolony/a. Tak skonstruowana pochwała trwale buduje poczucie sukcesu u dziecka. Ważne jest również, żeby z dzieckiem pracować ponad jego możliwości, czyli żeby cały czas stymulować dziecko do rozwoju, ale wyznaczone cele do pracy powinny być realistyczne i możliwe do osiągniecia przez dziecko przy małym wsparciu dorosłego.  
Reasumując: poczucie sukcesu u dziecka buduje się poprzez pochwały oraz poprzez wyznaczanie realistycznych celów dla małego dziecka zgodnych z jego możliwościami wynikającymi z etapu rozwojowego, w którym aktualnie się znajduje. Bez pomocy rodziców nie uda się nikomu zbudować poczucie sukcesu u dziecka, ponieważ to rodzice są największymi autorytetami dla sowich dzieci.


7.    Na co należy zwracać uwagę przy wyborze przedszkola dla swojego dziecka oraz jak przygotować dziecko do rozstania z mamą - Kiedy nadszedł czas na przedszkole.


Wybierając przedszkole dla swojego dziecka warto odpowiedzieć sobie na pytanie co jest dla nas jako rodziców istotne i ważne.
Warto na etapie rozpoznawania oferty przedszkoli porównać je pod względem:
(1) funkcji opiekuńczych i wychowawczych:  jakie ma wykształcenie i doświadczenie personel opiekujący się dziećmi; jaka jest liczebność grup dzieci i ile jest wychowawców i/ lub pomocy nauczyciela; jaka jest wielkość pomieszczeń, ich wyposarzenie i wystrój, w których będą przebywały nasze dzieci; czy są monitorowane wejścia i wyjścia z przedszkola osób postronnych?; czy przedszkole realizuje podstawę programową wychowania przedszkolnego opracowaną przez MEN?;
(2) wspierania rozwoju małego dziecka- jakie przedszkole oferuje dodatkowe zajęcia?; czy są one wliczone w czesne, czy płatne dodatkowo?; czy przedszkole dysponuje własnym placem zabaw dostosowanym do potrzeb dziecka?; jak wygląda ramowy plan zajęć dziecka?
(3) atmosfery w przedszkolu i stosunek do dziecka i rodziców- czy rodzic ma możliwość wejść na zajęcia do grupy dziecka?; czy zawsze może porozmawiać z nauczycielem dziecka?

Istotne jest również sprawdzenie czy przedszkole oferuje pełne wyżywienie przygotowane przez kuchnię w przedszkolu czy dostarczane przez firmy cateringowe.
Bardzo często wybór przedszkola dla naszego dziecka związane jest z odwiedzeniem kilku placówek, ponieważ o ile informacje o ilości dzieci, i ofertę zajęć dodatkowych możemy uzyskać ze strony przedszkola to atmosferę i stosunek do dziecka możemy tylko zobaczyć i poczuć będąc w przedszkolu i rozmawiając z dyrekcja lub personelem.

Trudno będzie dziecku zaaklimatyzować się w przedszkolu, gdy do tej pory cały czas przebywał z mamą, dlatego też ważne, jest tak samo dla dziecka jak i dla matki ćwiczenie rozstania. Ćwiczenie to polega na zostawianiu dziecka z inną osobą. Zaczynamy od krótkiej chwili i stopniowo ją wydłużamy. Przed każdym wyjściem mówimy dziecku, kiedy wrócimy, np.:, „ gdy mała wskazówka będzie na 2”. Jest to ważne, gdyż dziecko uczy się, że rodzic, zawsze wraca a rodzic uczysz się funkcjonować bez dziecka i doświadcza, iż inny równie dobrze potrafią się nim zaopiekować.

Ekspert Anna Olędzka-Bukowska

Przedszkole Żyrafa
Polsko-Angielskie Przedszkole Muzycznego
Ul. Urwisko 19,  02-776 Warszawa
Tel. 22/644-39-34
Mail: Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć.
http://www.zyrafa.edu.pl/

Poprawiony: sobota, 11 stycznia 2014 00:02